Utazási csalás (Holiday fraud)

 

A pandémia miatt sokan nem foglalták le, illetve szervezték meg idei üdülésüket időben, azonban nekik azt javasoljuk, hogy most sem érdemes kapkodni, mert könnyen utazási csalás (Holiday fraud) áldozatává válhatnak.

Utazási csalásnak nevezzük, amikor hamis szálláshely/járat/jármű foglalás ajánlatával igyekeznek pénzt kicsalni az áldozatoktól. Ilyenkor az ajánlatban szereplő tételek vagy csak rosszabb kondíciókkal érhetők el,vagy egyáltalán nem is léteznek.

 

Érdemes gyanakodnunk, ha:

  • az ár túlzóan kedvezményes,
  • sürgető a hangnem,
  • túl kevés információ érhető el az adott ajánlatról, vagy a cégről,
  • több negatív visszajelzés érhető el a cégről.

 

Az NBSZ NKI az alábbiakat javasolja a témában:

  • Lehetőleg ne reagáljunk az ilyen fajta e-mailen, SMS-ben vagy közösségi média oldalakon érkező üzenetekre vagy telefonhívásokra!
  • Ne dőljünk be a sürgetésnek! Léteznek last minute akciók, de kizárólag jól ismert, ellenőrzött cégek ajánlatait fogadjuk el.
  • Vizsgáljuk meg a cég hivatalos weboldalát, ellenőrizzük, hogy az oldal rendelkezik-e érvényes SSL tanúsítvánnyal (zöld lakat böngésző sáv elején), valamint, hogy a domain név nincs-e elírva!
  • Amennyiben utazási csomagban gondolkodunk, kizárólag olyan utazásszervező céggel kössünk szerződést, ami szerepel Budapest Főváros Kormányhivatalának online elérhető hatósági nyilvántartásában. (Itt az engedélyüket vesztett irodákat is megtalálhatjuk.)
  • Amennyiben mégis utazási csalás áldozatává váltunk, tegyünk feljelentést!