Helyzetkép: a kiberbűnözés 57%-át a scamek tették ki tavaly

Az internethasználók száma 2021-re meghaladta a 4,62 milliárdot, azonban a digitalizáció előrelendülésével együtt az online csalások száma is jelentősen megnőtt. A Group-IB a leggyakoribb kiberfenyegetést, a scameket érintő trendeket vizsgálta 2021-re vonatkozóan.

A scam egy gyűjtőfogalom, minden olyan csalás ide sorolható ─ az adathalászattól kezdve a romantikus csalásokon át a hamis nyereményjátékokig ─ amely pénzszerzésre irányul. Tavaly a kiberbűnözés több, mint felét tették ki a scamek.

A scammer ökoszisztéma változásai

Az elmúlt évek során a Scam-as-a-service (SaaS) ökoszisztéma egyre strukturáltabbá vált, és folyamatos növekedést mutat. A Group IB tavaly már 390 aktív kiberbűnözői csoportot azonosított, ez 3,5-szörös emelkedést jelent 2020-hoz képest. Egy-egy ilyen szerveződésben a tagság száma is lényegesen nőtt, most már az sem rikta, hogy csoportonként 100 körüli létszámmal dolgoznak.

A scammerek egyre inkább specifikus felhasználói csoportokat céloznak adathalász kampányokkal, az első kapcsolatfelvételre pedig egyre gyakrabban a közösségi oldalakon kerül sor. Ennek oka részben az, hogy a közösségi platformok egyfajta megbízhatóság érzést keltenek a felhasználókban, ami hozzájárul a csalások sikerességéhez, a másik ok pedig az, hogy az oldalak nem képesek kiszűrni megfelelően ezeket a káros tartalmakat.

A már bevált módszerek továbbra is az adathalászat (18%), az átverések (57%), malware és a reputációt sértő támadások (25%), azonban új elemek is megfigyelhetőek, például a scammerek egyre kevésbé üzemeltetnek saját platformokat, ehelyett inkább bérbe veszik azokat harmadik felektől, így erőforrásaikat az áldozatok becserkészésére összpontosíthatják.

(helpnetsecurity.com)