A mesterséges intelligenciát a hozzátartozók hangjának hamisítására is használják

A San Francisco Chronicle beszámol egy családról, akiket majdnem átvertek, amikor a fiuk hangját hallották, amely szerint autóbalesetet szenvedett, és megsérült egy terhes nő.

A csalók pánikot akarnak kelteni áldozataikban, és ehhez vészhelyzetet színlelnek (social engineering). Ez lehet autóbaleset, váratlan kórházi kezelés vagy bármilyen más olyan forgatókönyv, amely hirtelen aggodalmat kelt és az áldozatokat azonnali cselekvésre kényszeríti.

Az ehhez hasonló csalások korábbi időszakában a siker nagyban függött a bűnözők social engineeringben való jártasságától, de a mesterséges intelligencia (AI) gyors fejlődésével a csalók ma már könnyen és meggyőzően tudják hamisítani annak a hozzátartozónak a “hangját”, aki a baleset “áldozata”.

Mi sem jobb módja annak, hogy elhitessék az áldozattal, hogy valami rossz történt, mint az, hogy a saját hangján hallják, amint szerettük segítséget kér. A különböző mesterséges intelligenciával működő eszközök segítségével a bűnözők könnyedén összeállíthatnak töredékeket egy rövid hangklip alapján, amelyet az interneten találtak, például közösségi médiás oldalakon.

“Mostantól a bűnözők olyan mesterséges intelligencia eszközök segítségével tudnak hangot fabrikálni, amelyek vagy ingyenesen, vagy nagyon alacsony áron elérhetőek a nyilvánosság számára”. – mondta az FBI.

A bűnözők a kommunikációnak ezt a részét rövidre fogják, így a célszemély nem tud kérdéseket feltenni a rokonnak a történtekről. Bár a mesterséges intelligencia segítségével egész beszélgetéseket lehet hamisítani, az erre alkalmas eszközöket sokkal nehezebb működtetni. A bűnözőnek nagyon gyorsan kellene begépelnie a válaszokat, és a célpont gyanút foghat. A telefont a baleset helyszínére érkező úgynevezett rendőr “vette át”, aki közölte a szülőkkel, hogy a fiukat őrizetbe veszik.

Ezt később egy másik hívás követte, amelyben valaki a fiuk jogi képviselőjének adta ki magát, és pénzt kért az óvadékra. A feltételezett áldozatok akkor kezdtek gyanakodni, amikor az úgynevezett ügyvéd azt mondta, hogy futárt küld az óvadékért fizetendő pénzért.

Az FBI állítása szerint több mint 195 panasz érkezett az ilyen típusú átverésekről, amelyeket “nagyszülői átveréseknek” (itthon unokázós csalás néven terjed a hasonló módszer) nevez. Közel 1,9 millió dolláros veszteségről számoltak be.

A csalók egyik fő eszköze az elérhető információk összegyűjtése az áldozatról. Fő forrásaik közé tartozik a közösségi média és az adathalászatok során kinyert információk. Van néhány egyszerű óvintézkedés, amellyel csökkenthető annak az esélye, hogy ilyen átverések áldozatává váljunk:

  • Kerüljük, hogy ismeretlenek túl sok személyes adatot tudjanak meg rólunk!
  • Ne válaszoljunk olyan telefonhívásokra, amelyeket ismeretlen számokról vagy magánszámokról kapunk!
  • Ellenőrizzük a hívó telefonszámát!
  • Ha szükséges, próbáljuk meg elérni telefonon az állítólagosan érintett családtagunkat! Ha nem tudjuk közvetlenül elérni, hívjunk fel valaki mást, aki esetleg tudja, hogy hol tartózkodik!
  • Ha szükséges, találkozzunk az állítólagosan érintett családtagunkkal!
  • Kétség esetén tegyük le a telefont, és soha ne adjunk meg pénzügyi vagy személyes információkat a hívónak!
  • Ha ilyen hívást kapunk, azonnal értesítsük a rendőrséget, és semmilyen körülmények között ne válaszoljunk az elkövető követelésére!
  • Gondolkodjunk mindig higgadtan és logikusan!
  • Mindig, minden esetben gyanakodjunk, ha ismeretlenek valamilyen (leggyakrabban személyes) okra hivatkozva sürgősen pénzt akarnak tőlünk kérni!

(malwarebytes.com)