Az online piacteres csalások évek óta jelen vannak, ám a pandémia óta új módszerek is megjelentek. Már nem csak a hibás, hamisított termékek ─ vagy egy másik tipikus példát említve, hogy előreutalás után egyáltalán nem kapunk árut ─ jelentenek kockázatot, hanem az érzékeny adatokra utazó adathalászatra is fel kell készülnünk. Mint mindig, ha tájékozottak vagyunk, könnyebben kikerülhetjük a csapdákat, e heti tippünkben ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.
Célpontban az eladók
Az utóbbi időben elszaporodtak azok az adathalász támadások, amik a hirdetőket veszik célba.
2020 és 2022 között elsősorban a Jófogáson voltak jellemzők az ilyen típusú a csalások, azonban manapság az összes népszerű piactéren (Vatera, Facebook Marketplace, Vinted, illetve a Foxpost csomagküldő szolgáltatáson) előfordulnak.
Idén közel 400 online piacteres csalásról érkezett bejelentés az NBSZ NKI-hoz. A tapasztalatok szerint sajnos továbbra is sokan áldozatul esnek.
Az átverés első lépéseként a csalótól egy vásárlási szándékot jelző üzenet érkezik, amiben valamilyen kifogással elkérik az e-mail címünket vagy egyből egy webes hivatkozást küldenek nekünk. Az indok a legtöbbször az, hogy a csaló azt állítja, hogy a kézbesítéshez vagy a vásárlás lebonyolításához szeretne kontaktot egyeztetni.
Másik, gyakori típus, hogy a csaló azt állítja, hogy már előre kifizette a terméket, de a vételár mellett a szállítási díjat is átutalta, amit most szeretné visszakérni. (Ilyenkor a csaló sokszor egy hamis képet is mellékel, amin úgy tűnik, mintha elutalta volna az összeget).
Szintén gyakori, hogy a csaló a szállítás miatt egy állítólagos „plusz biztosítási díjra” hivatkozik, ami miatt „zárolva lett” az átutalása. Ilyenkor azt kéri, hogy az eladó ezt fizesse ki számára, és majd ő azt utóbb hozzácsapja vételárhoz. Ez általában nem kiugróan nagy összeg (30-60 000 forint).
Ezekre az adatokra utaznak
Amennyiben az e-mail címünk megadására kérnek minket, a levelezőfiókunkba érkezni fog egy e-mail, egy káros tartalmú webes hivatkozással.
A csaló által küldött hivatkozás az eredeti online piacteres vagy banki oldalhoz hasonlító weboldalra fog irányítani, ahol a leggyakrabban a bankkártyánk legfontosabb adatainak a megadására fognak kérni minket. Ilyen adatok például a kártyabirtokos neve, a bankkártyaszám, a lejárati dátum, a kibocsátó bank neve, a bankkártya típusa (Visa, Mastercard), illetve az internetes vásárláshoz szükséges CVC2/CVV2 kód (lásd: lenti kép, amelynek forrása: myerste.hu)
Mire figyeljünk?
- Az üzenetek nyelvezete gyakran nehezen értelmezhető és rossz magyarsággal íródik, ezeket könnyű észrevenni. Azonban a fordítóprogramok és a Mesterséges Intelligencia-alapú technológiákat alkalmazó szövegalkotó szoftverek (pl.: chatGPT) előretörésével erre egyre kevésbé támaszkodhatunk.
- Ami minden esetben jellemző: gyors cselekvésre szeretnének rávenni minket, személyes átvételtől pedig elzárkóznak.
- Az üzenetek mindig tartalmaznak valamilyen gyanús hivatkozást, amely az eredeti oldalhoz hasonló felületre irányít át minket.
Hogyan védekezhetünk?
- Már a hirdetés feladása előtt fontos lépés, hogy tájékozódjunk a felhasználási feltételekről. Az adott piactér weboldalán az impresszum adatokhoz legörgetve (lenti képen a Jófogás weboldala szerepel) találod az Általános Szerződési Feltételeket (ÁFT):
- Soha ne válaszolj kapásból, mindig hagyj egy kis időt magadnak, hogy értelmezni tudd a kapott üzenetet!
- Sose add meg a bankkártya adataidat! [Gondold végig, ahhoz, hogy valaki utalhasson neked, elég a bankszámlaszámodat tudnia.]
- Ne kommunikálj a vevővel a platformon kívül (Viberen, WhatsAppon, stb)! Ha mégis egyeztetni kellene, azt telefonon intézd!
- Részesítsd előnyben a személyes átadás-átvételt! Ha erre nincs mód, tájékozódj a csomagküldési lehetőségekről! [A Jófogás Háztól-Házig szolgáltatásának igénybevételekor, a megrendelésekhez kapcsolódó rendszerüzeneteket a regisztrált e-mail címedre küldik meg, illetve ebben az esetben a vásárló közvetlenül a futárnál fizet a termékért.]
Amennyiben csalást észlelsz, szakítsd meg a hamis vásárlóval a kapcsolatot és kérjük jelezd az esetet a platform kapcsolati oldalán (pl.: ugyfelszolgalat@jofogas.hu e-mail címen)! A szállítás pontos folyamatáról itt olvashatsz bővebben. Továbbá a Jófogás ügyfélszolgálata javasolja, amennyiben bármilyen visszaélést tapasztalunk, tegyünk feljelentést a rendőrségen!