Az Európai Adatvédelmi Testület szankciókat helyezett kilátásba a Metával szemben

Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) kiterjesztette a célzott hirdetésekre vonatkozó ideiglenes tilalmat, amelyet a norvég Adatvédelmi Hatóság (DPA) vezetett be júliusban a Facebookra és az Instagramra vonatkozóan. A Meta a felhasználók által előnyben részesített tartalomtípusokat, a Facebookon és Instagramon közzétett információikat, valamint helyzeti (geolokációs) adataikat használja személyre szabott profilok létrehozására abból a célból, hogy a számukra célzott hirdetéseket küldjenek. Ezt úgy hívjuk, hogy viselkedés alapú reklámozás.

Az európai felügyeleti szerv október 27-i kötelező erejű határozata alapján az Írországi Adatvédelmi Bizottságnak (DPC) két hete van, hogy az egész Európai Gazdasági Térségben betiltassa a Metával a személyes adatok viselkedés alapú reklámozás céljából történő feldolgozását. A Metának egy hete lesz arra, hogy megfeleljen a rendelkezésnek azután, hogy az ír adatszabályozó befejezte a vállalat beleegyezésen alapuló megközelítésre vonatkozó javaslatának értékelését, mint a felhasználói adatok feldolgozásának jogi alapját. Egyébként az EDPB már 2022 decemberében meghatározta, hogy a szerződés nem megfelelő jogalap a viselkedési hirdetés céljából végzett személyes adatok feldolgozásához. Ezen kívül a Meta tavaly év végén sem felelt meg a kötelező előírásoknak.

A norvég adatvédelmi hivatal november 1-jén jelezte a Meta felé, hogy üzleti modelljük és a személyes adatok felhasználási módja nem egyeztethető össze az Európai Unió adatvédelmi előírásaival, és bár az óriáscég állítása szerint a jövőben engedélyt fog kérni a felhasználóktól a személyes adatkezelésre, ez egyelőre nem történt meg.

2022 decemberében a DPC 390 millió euróra (kb. 150 milliárd forint) bírságolta a Metát az illegális hirdetései miatt, mivel az Instagram és Facebook felhasználókat arra kényszerítették, hogy hozzájáruljanak személyes adataik célzott hirdetési célú feldolgozásához. A Meta fellebbezett a bírság ellen, arra hivatkozva, hogy a szabályozás nem egyértelmű, nem pontosan meghatározott. Egyébként a Meta úgy tervezi „megkerülni” a szabályozást, hogy az európai Facebook és Instagram felhasználóknak fizetős, reklámmentes verziót is kínálnak.

(bleepingcomputer.com)