Tisztelt Ügyfelünk!
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) riasztást ad ki az elmúlt napok során tapasztalt növekvő számú, ügyintézői megkeresésnek álcázott adathalász telefonhívásokkal kapcsolatban.
A telefonhívások során a csalók banki ügyintézőnek kiadva magukat próbálnak személyes adatokat (például születési vagy banki adatokat) megszerezni. Egyes esetekben különböző közműszolgáltatók nevében keresik fel megtévesztés céljából az áldozatokat.
A hívások során arra hivatkoznak a csalók, hogy hiba lépett fel a pénzügyi tranzakcióban vagy a csomagrendelés közben fellépő anomáliákra hivatkozva kezdeményeznek adategyeztetést. Intézetünkhöz olyan bejelentés is érkezett, amelyben a hívott fél közölte, nem a megkeresésben szereplő bank ügyfele, ezt követően a csalók átirányították a másik pénzintézet ügyintézőjéhez.
Fontos tudni, hogy a pénzintézetek, közüzemi szolgáltatók ugyan kérhetnek be személyes adatokat a felhasználóktól az azonosításhoz, azonban specifikus pl.: bankkártyára, netbanki jelszóra vonatkozó adatokat nem.
(Személyes adatokat érintő adategyeztetés akkor fordulhat elő, ha az ügyfél kezdeményezi a telefonos ügyintézést, ebben az esetben a szolgáltató – az ügyfél pontos beazonosítása érdekében – egyes személyes adatokra rákérdezhet.)
Vélhetően a karácsonyi időszak közeledtével az ilyen, és hasonló csalási kísérletek száma folyamatosan növekszik, ezért fontos a fokozott figyelem bármilyen típusú megkeresés és elektronikus tranzakció esetén.
A fent említett gyanús telefonos megkeresésekkel kapcsolatban az NBSZ NKI javaslatai a következők:
- Ne adjon meg személyes vagy egyéb banki adatokat!
- Ne telepítsen semmilyen alkalmazást az eszközére, ilyet a bankok nem kérnek!
- Soha ne utaljunk ismeretlen személy számlájára pénzt!
- Szakítsa meg a beszélgetést!
- A hivatkozott szervezet honlapján található hivatalos elérhetőségek valamelyikén tájékoztassa az érintett szervezetet a hívásról!