Nemrégiben KiberPajzs Lajos egy gyanús telefonhívást kapott egy ismert bank ügyintézőjének álcázott csalótól, miszerint nem szokványos tranzakciót észleltek a számláján.
Miért megtévesztő a hívás?
- A beszélgetés során a csaló rendkívül tájékozott és segítőkész volt, hisz egy bevált forgatókönyv alapján bonyolította le a hívást.
- A csaló felhívta arra Lajos figyelmét, hogy soha, semmilyen körülmények között ne adja ki a banki belépési azonosítóját, jelszavát vagy bankkártya adatait senkinek, hisz egyik bank sem fog ilyet kérni tőle.
- A csaló arra is felhívta a figyelmet, hogy adathalász SMS vagy e-mail esetén nem szabad rákattintani a kapott linkre, hisz ez gyakran vírust tartalmazhat vagy olyan oldalra irányíthatja át őt, ahol a személyes adatait kérhetik tőle.
- Továbbá jelzi, hogy egy azonosítószámmal ellátott jegyzőkönyv is készült az esetről, amelyet online vagy bármelyik bankfiókban át lehet venni.
Mik az árulkodó jelek?
A nagyszerű forgatókönyv ellenére mégis felfigyelhetünk egy árulkodó jelre, ami nem más, mint „a bank által fejlesztett vírusírtó”, vagyis az AnyDesk.
Az AnyDesk egy olyan program, ami lehetővé teszi a távoli elérést két eszköz között, lehet az asztali számítógép, laptop, tablet vagy okostelefon.
Mit tett Lajos, hogy ne váljon a csalás áldozatává?
- Tudta, hogy az AnyDesk nem egy vírusírtó és tisztában volt vele, hogy egy bank semmilyen körülmények között nem fogja őt megkérni egy program telepítésére.
Majd a csaló rájött, hogy Lajos átlát a hamis banki hívásokon és bontotta a vonalat.
Mi a tanulság?
Az eset rávilágít arra, hogy még egy olyan ember számára is kihívást jelent átlátni a banki csaló hívásokon, aki jártas a kiberbiztonság világában. Ennek oka, hogy a csalók bevált forgatókönyvet használnak a hívás lebonyolítására, ezzel is megnehezítve a dolgunkat.
A pénzügyi csalások elkerüléséhez további információt a KiberPajzs oldalán találhatunk.