A nagy tech vállalatok adatgyűjtési tevékenységét érő komoly kritikák, valamint az európai szabályozás szigorodása miatt egyre népszerűbbek a felhasználók privát szféráját tiszteletben tartó kisebb európai kereső szolgáltatások, mint például a Mojeek, a Qwant, az Unbubble, vagy a Swisscows. Eric Leandri, a párizsi székhelyű Qwant elnöke elmondta, számukra a felhasználók magánélethez való jogának tiszteletben tartása alapvetés, szemben a tengerentúlon uralkodó hozzáállással, ahol az internet felhasználókra hajlamosak úgy tekinteni, mint olyan fogyasztókra, akik jogait az adott szolgáltatási szerződés határozza meg. A Qwant legnagyobb piacán, Franciaországban jelenleg 6%-os részesedéssel bír, havonta átlag 80 milliós látogatással, legutóbb pedig már a francia hadsereg és a parlament is jelezte, hogy saját rendszereiken ezt teszik alapértelmezetté. Míg a Qwant saját indexelést végez, olyan szolgáltatások is elérhetők ─ például a holland startpage.com ─ amely anonimizálja a Google keresési eredményeit. Mindezek mellett a keresések háromnegyede továbbra is a tech óriás szolgáltatásán keresztül zajlik, így a cég piaci fölénye megkérdőjelezhetetlen.
Egyre népszerűbbek az anonimitást biztosító internetes keresők
2018. november 23. 11:01