Globális jelenség: a felnőttek többsége már találkozott online csalással

A Bitdefender kutatói arra figyelmeztetnek, hogy világszerte folyamatosan nő az online csalások száma. A Global Anti-Scam Alliance (GASA) friss jelentése szerint a felnőttek 57%-a számolt be arról, hogy az elmúlt évben valamilyen átverés célpontjává vált, és 13%-uk naponta legalább egyszer szembesül ilyen próbálkozással. Minden negyedik felnőtt pénzt veszített a csalások miatt, és a globális éves veszteség már meghaladja az 1 billió dollárt.

Az átverések típusai és a legújabb módszerek

A leggyakoribb csalástípus a vásárlási átverés volt (54%), ezt követték a befektetési csalások (48%), jótékonysági tevékenységhez kapcsolódó csalások (40%) és az álláshirdetésekhez kapcsolódó csalások (39%). Míg korábban az online átverések többnyire egyszerű, hamis e-mailekre épültek, napjainkban a csalók egyre gyakrabban használnak valós személyek hangját utánzó felvételeket vagy deepfake videókat, hogy megtévesszék az áldozatokat, és ismerősöket vagy márkákat utánozzanak.

A spam és a személyazonosság-lopás egyre veszélyesebb

A kutatók szerint a spam üzenetek közel fele rosszindulatú, ami óriási mennyiségű társadalmi manipulációs (social engineering) támadást jelent világszerte. Világszerte egyre elterjedtebbek azok a csalások, amelyek során a csalók megbízható vállalatok nevében lépnek fel, például a Microsoft, az Amazon, a Costco vagy az American Express nevével visszaélve. A legfrissebb jelentés szerint a spam üzenetek 45%-a tartalmaz csalásra vagy káros tartalomra utaló elemeket. Ide tartoznak például a hamis szállítási értesítések vagy kormányzati közlemények, amelyek célja, hogy a címzett gondolkodás nélkül rákattintson a linkre.

Hogyan védhetjük meg magunkat?

A felhasználók csökkenthetik annak kockázatát, hogy csalások áldozatává váljanak, ha követik az alapvető kiberbiztonsági irányelveket, és képesek felismerni a social engineering, azaz pszichológiai manipulációra épülő támadások jeleit. „Minden statisztikai adat mögött ott van egy döntés – kattintunk vagy sem, megbízunk valakiben vagy sem, újra felhasználjuk ugyanazt a jelszót, csak most az egyszer” – áll a Bitdefender közleményében. „A statisztikák azt mutatják, hogy miközben az átverések egyre kifinomultabbá válnak, a felhasználói szokások gyakran nem változnak. A jelszavak leírása egy papírlapra, vagy ugyanazon jelszó több szolgáltatásban való használata ártalmatlannak tűnhet, mégis észrevétlenül növeli a biztonsági kockázatokat.

Az online elkövetők éppen arra építenek, hogy sok felhasználó kiszámíthatóan viselkedik. Tudják, hogy mindig lesznek, akik bedőlnek az adathalász e-maileknek, és hogy emberek milliói használnak azonos jelszót a banki, vásárlási és streaming fiókjaikhoz. Ezek a visszatérő szokások a támadók szemében nem pusztán statisztikák, hanem lehetőségek.

A digitális korban a legfőbb védelmi vonal tehát továbbra is maga a tájékozott, kritikusan gondolkodó és óvatos felhasználó. A technológiai védelem mellett a felhasználói tudatosság fejlesztése kulcsfontosságú a csalások elleni küzdelemben.

 

(knowbe4.com)